Syndrom widzenia komputerowego

Syndrom widzenia komputerowego CVS (ang. Computer Vision Syndrome )

Syndrom widzenia komputerowego definiowany jest jako zespół problemów związanych z układem wzrokowym, które występują i nasilają się podczas pracy w bliży wzrokowej z komputerem.  Problem CVS dotyczy blisko 90% osób, które spędzają dziennie 3 lub więcej godzin na pracy z komputerem

Pacjenci cierpiący na syndrom widzenia komputerowego mogą skarżyć się na następujące dolegliwości:

  • Zmęczenie, podrażnienie, zaczerwienienie oczu
  • Bóle oczu oraz bóle głowy
  • Zamazane, podwójne widzenie
  • Suchość oczu i wiążące się z tym nadmierne łzawienie
  • Problemy z wyostrzaniem tekstu
  • Nadwrażliwość na światło
  • Bóle karku i barków
  • Problemy z koncentracją

Dolegliwości te mogą szczególnie nasilać się na skutek stosowania zbyt intensywnego i jasnego oświetlenia w pomieszczeniu. Nieprawidłowe oświetlenie przyczynia się do występowania refleksów świetlnych i efektu olśnienia. Duży wpływ na intensywność dolegliwości ma również odpowiednia korekcja wady wzroku, odległość oczu od ekranu, odpowiednia postura (nachylenie głowy, odpowiednia postawa ciała) przy pracy, a także typ używanej czcionki. Badania wykazały, że zmiana rodzaju i wielkości czcionki przyczynia się do wzrostu komfortu widzenia

Udowodniono, że najbardziej komfortową czcionką jest Verdana o rozmiarze 10 – 12

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia CVS należy stosować się do kilku prostych zasad.

Przy długotrwałej pracy z komputerem należy przede wszystkim:
  • korzystać z okularów z odpowiednio skorygowaną wadą wzroku. Najlepiej z dobrej jakości powłokami antyrefleksyjnymi minimalizującymi negatywny wpływ światła niebieskiego emitowanego przez ekrany. Nawet najmniejsza nieskorygowana wada wzroku  może przyczynić się do znacznego spadku komfortu pracy.
  • korzystać z soczewek kontaktowych pozwalających zmniejszyć zmęczenie oczu związane z obciążeniem akomodacji podczas intensywnej pracy z bliska
  • robić regularne przerwy w pracy. Po każdych 20 min pracy zalecane jest 20 sekund przerwy. W trakcie przerwy warto spojrzeć daleko za okno co pozwala na rozluźnienie mięśni gałki ocznej.
  • pamiętać o częstym i pełnym mruganiu. Podczas pracy z komputerem mrugamy znacznie rzadziej. W przerwach należy więc wykonywać ćwiczenia mrugania, a w przypadku gdy są one nieskuteczne stosować również dodatkowo sztuczne łzy.
  • zwrócić uwagę na prawidłowe oświetlenie pomieszczenia (aby nie powodowało dodatkowego olśnienia),
  • zachować prawidłową postawę ciała (postura wyprostowana z nogami spoczywającymi na podłodze),
  • pamiętać o prawidłowym ustawieniu ekranu komputera ( monitor powinien znajdować się w odległości ok 40 – 75 cm od oczu ok. 15 cm poniżej poziomu oczu, a kąt obserwacji powinien zawierać się w przedziale 20°- 50°).

2 komentarzy na temat “Syndrom widzenia komputerowego

  1. Ramona |

    Nie wiedziałam, że jest taka nazwa syndromu widzenia komputerowego. 😮 Zaczynam podejrzewać, że właśnie to mi dolega. Praca przed kompem mi nie służy. :/

    Odpowiedz
    • Wojciech |

      Faktycznie jest taki syndrom. Praca z komputerem jest dla nas mocno obciążająca. Syndrom naszych czasów.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *